Verslag jeugdkerk 15 januari

Afgelopen zondag 15 januari j.l. waren er 7 jongeren bij de Jeugdkerk aanwezig. Tijdens deze eerste bijeenkomst in 2017 stond ‘de toekomst’ centraal. Er was een open en fijne sfeer. Waarbij alle 7 jongeren goed bezig zijn geweest.

Een leuke traditie die past bij deze tijd en bij het thema, is voor ons een bekend koekje: het ‘kniepertje‘. Er zijn twee versies in omloop. Het opgerolde wafelkoekje en de platte niet opgerolde versie. Het ‘rolletje’ is feitelijk een ‘nieuwjaarsrolletje’. Het symboliseert de toekomst van het jaar dat nog voor ons ligt. Het jaar moet als het ware nog ‘uitgerold’ gaan worden. Aan het begin van het jaar eet je dan ook ‘de opgerolde’ versie. Aan het einde van het jaar, eet men juist het platte niet opgerolde wafeltje. Het jaar ligt dan achter je. Alles is bekend en ‘uitgerold’.

Na het verhaal rondom deze traditie, lazen we uit Openbaring 21: 1-4. Daar staat:
“….want wat er vroeger was zal verdwenen zijn.”

Wat betekent dat nu?
We dachten er samen over na. Met hulp van het (film)materiaal van de methode Denkstof, ontdekten we dat de toekomst van God moeilijk te bevatten is. Het is niet herkenbaar en totaal vernieuwend. De hemel en aarde in een nieuw jasje, de totale ‘extreme make-over’. De aarde en de hemel zullen als het ware ‘gerecycled zijn’. Dat wat wel herkenbaar is, is echter heel hoopgevend:
God zelf zal bij ons wonen.
Er zullen geen tranen meer zijn.
Voor dood, pijn of verdriet zal geen plek zijn.

Tot slot maakten we samen één moodboard met behulp van tijdschriften. We knipten plaatjes en woorden uit. Hiervan maakten we een collage, waarop we onze hoop van Gods toekomst schreven en plakten.

De volgende Jeugdkerk is zondag 19 februari 2017. Klarianne zal dan als leiding van Jeugdkerk afscheid nemen. We hopen daarom op jullie aanwezigheid.

M.vr.gr. Annet en José