Collectedoel Heilig Avondmaal 13 november

Collectedoel Diaconie Heilig Avondmaal zondag 13 november 2016
Haïti is wéér getroffen door een zware orkaan, een humanitaire ramp voor het arme land dat nog altijd worstelt met de gevolgen van de zware aardbeving in 2010. De orkaan trof vooral de kust in het zuidwesten van het land: honderden mensen kwamen om het leven, en tienduizenden mensen raakten dakloos.
Na de aardbeving, die vooral in de hoofdstad Port-au-Prince en omgeving veel slachtoffers maakte en ervoor zorgde dat miljoenen mensen dakloos werden, heeft de orkaan nu met name grote schade aangericht ten westen van Port-au-Prince. De beelden die de partnerorganisaties sturen tonen zwaar beschadigde huizen en rivieren die buiten hun oevers zijn getreden. Kerk in Actie ontvangt berichten over honderden doden en tienduizenden daklozen.
Dit is de ergste ramp sinds de aardbeving in 2010. Partners berichten kerk in actie dat het doet denken aan de laatste grote cycloon van die aard, Hazel, een 50-tal jaar geleden.
Momenteel zijn er meer dan 800 doden. En men verwacht dat dit aantal nog zal oplopen. Daarnaast zijn er meer dan 300.000 hulpbehoevenden waarvan een groot deel hun huis zijn verloren en geen onderdak meer hebben.

ICCO en Kerk in Actie zijn jarenlang zeer actief geweest in Haïti, zeker direct na de aardbeving van 2010 en in de jaren dat het wederopbouwprogramma liep. Via het ACT netwerk zijn we nog altijd nauw betrokken bij onze partners. Zij waren voor de orkaan al actief bezig mensen uit voorzorg te evacueren, en verlenen nu noodhulp ter plekke. Momenteel is er voor onze partnerorganisaties dringend meer geld nodig!
U kunt dit werk steunen door uw gift te geven aan deze collecte of bijdrage over te maken op rekening NL89 ABNA 0457 457 457 t.n.v. Kerk in Actie te Utrecht, o.v.v. Noodhulp Haïti 2016 of door online te doneren.
Hartelijk dank!