15 mei , voorstelling Etty Hillesum

Bijzondere kerkdienst staat in het teken van indrukwekkende voorstelling ‘Etty Hillesum’

De avonddienst op zondag 15 mei krijgt een speciaal karakter. Op verzoek van en onder leiding van de lokale 4 mei-commissie wordt in deze dienst de bijzondere en indrukwekkende muziekproductie ‘Etty Hillesum’ gebracht door vocalgroep Choral en zangeres/actrice Abke Bruins. Iedereen is van harte uitgenodigd om deze bijzondere dienst mee te beleven, die om 19:00 uur begint in de Hervormde Kerk.

Deze uitvoering mag worden gezien als een verlengstuk van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei jl. Aanvankelijk stond deze bijzondere kerkdienst op de agenda voor 2020, het jaar waarin we 75 jaar bevrijding mochten herdenken. Door de Corona-uitbraak kon dit toen niet doorgaan. Nu, twee jaar later, is de boodschap van deze ontroerende muziekproductie mogelijk nog indringender door de situatie op zo’n 1500 kilometer bij ons vandaan.

Persoonlijk document
Het dagboek van Anne Frank is wereldwijd bekend. Minder bekend, maar minstens zo indrukwekkend is het dagboek van Etty Hillesum, dat 38 jaar na haar dood in 1943 werd gepubliceerd. Belangrijk verschil met het dagboek van Anne Frank is dat het dagboek van Etty Hillesum geschreven is door een volwassen vrouw. In haar dagboek verwoordt ze haar persoonlijke, innerlijke ontwikkeling te midden van de turbulentie van de Tweede Wereldoorlog en de absurditeiten van de holocaust. Het boek is niet alleen een sterk persoonlijk document, maar geeft ook enig inzicht in de wijze waarop de anti-joodse maatregelen en deportaties in die jaren op joden zelf zijn overgekomen.

Levenskunst
In de voorstelling van Choral staan het dagboek én het leven van Etty Hillesum centraal. Haar leven werd gekleurd door haar onstuimige en soms grillige karakter, haar Joodse afkomst en de Tweede Wereldoorlog. Etty beschrijft een grote persoonlijke innerlijke ontwikkeling. Ze zoekt naar liefde, naar verbinding met zichzelf en anderen, de dingen achter de dingen, naar God.

Haar dagboeken tonen een levenskunstenares die onder moeilijke omstandigheden steeds meer in staat is positiviteit te benadrukken en zichzelf en haar eigen lot te accepteren. Ze ziet zichzelf niet als slachtoffer, overgeleverd aan de machten en krachten die inbeuken op haar bestaan. Haar oproep is om, onder welke omstandigheden dan ook, de antwoorden in jezelf te zoeken en in jezelf de dingen te verbeteren. Deze levenskunst, inspiratie en kracht probeert Choral in haar programma vorm te geven. Een voorstelling met een triest verhaal, maar vooral met de boodschap van hoop.

Choral
Choral is een vocalgroep die de oorsprong heeft in Vollenhove en al vele decennia bestaat. Het is een hechte groep van ongeveer 15 zangers die, in wisselende samenstelling, hard werkt aan kwalitatief hoogstaande uitvoeringen. Veelal zijn de teksten van de producties van de hand van onze plaatsgenoot Jan Blei, terwijl de muziek geschreven wordt door Henk Ruiter uit Ommen. Intens gedreven geven de leden van Choral op een unieke en positieve manier vorm en klank aan levensvragen, thema’s en gedachten rond zingeving. (Foto: ©Choral)