Startzondag 2023

Startzondag: 17 september 2023
Is de startzondag een feestdag? Een leuke start voor een festival van wel een heel jaar? Weer een seizoen lang kerk mogen, kunnen zijn?
Delen we deze dag hoop op mooie vieringen, een goed stemming en verbondenheid in de gemeente, een groot netwerk met mogelijkheden en een bak talenten?
Op het eerste oog is dit niet zomaar realiteit. De kerk krimpt door uittreders, vergrijzing en overlijden. Deze ontwikkeling kan je je enthousiasme ontnemen om er dit seizoen iets moois van te maken in de gemeente.
Dat gaan wij dus niet doen! Het jaar thema voor dit seizoen is ‘Ga mee! Samen willen we getuigen van geloof, hoop en liefde.
We willen u /jou inspireren en in de benen krijgen om anderen uit te nodigen samen op pad te gaan en aan een gemeente te bouwen, waar je je thuis voelt, waar je blij van wordt, met God in aanraking komt en beter leert kennen.
Samen bouwen aan onze gemeente vanuit Gods liefde.

Nog even de uitleg van de illustratie
· Lijn: Vader- en kinderhand zijn getrokken uit één lijn, onlosmakelijk verbonden. Symbool voor het verbond van God met de mens en daarin met de hele kerk.
· De hand van de Vader komt naar beneden. De hand van het kind reikt omhoog, in overgave en aanbidding.
· Bloed en waterdruppel vloeien samen. Het symbool van het offer en de doop. Omgekeerd vormt het een hartvorm. Het symbool van liefde.

Dan het mooie hart met het anker en het kruis, gemaakt door Albert Greveling. Het is een symbolische schikking van geloof, hoop en liefde.
· Het hart is verbonden aan de kleur rood, symbool voor de liefde.
· Het anker is verbonden aan de kleur groen, het symbool van de hoop en de toekomst.
· Het kruis is verbonden aan de kleur blauw, de kleur van het hemelse.
Het hart krijgt dit seizoen een plek in de kerk. Achter op de uitnodiging van startzondag staat een jaaragenda. We dagen u uit om deel te nemen aan Gods wereldwijde beweging van geloof, hoop en liefde. Het is een uitnodiging om mee te doen, mee te gaan of je mee te laten nemen naar een activiteit. We zullen elke maand aandacht besteden aan de activiteit. We doen dit tijdens de dienst. U kunt het ook lezen in het kerkblad, de website en de socials zoals Facebook of Instagram. Bent u/jij nog geen volger? Ik hoop dat u/jij dan nu aangemoedigd wordt om een volger te worden.

Startzondag hadden wij ook een paar vragen aan u.

Welke activiteit zou u graag willen doen met de gemeente?
Hoe kunnen wij meer naar buiten treden als gemeente?
Hoe kunnen wij meer verbondenheid met elkaar zoeken?
In de kerk, bij de uitgang, liggen nog papiertjes om antwoorden op te schrijven. Bij de uitgangen staan ook vazen waar de briefjes in mogen. Wij zullen ze dan in het hart stoppen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groetjes van de startdienstcommissie